Ziemniaki stanowią jeden z filarów naszego krajowego rolnictwa. Producenci nieustannie prześcigają się w doskonaleniu procesów związanych z produkcją ziemniaków. Stale pracują również nad nowymi odmianami, spełniającymi oczekiwania klientów. Uzyskanie większej zyskowności i konkurencyjności rynkowej w produkcji ziemniaka możliwe jest dzięki wprowadzeniu większego profesjonalizmu w uprawie, przechowalnictwie i ostatecznie sprzedaży ziemniaka. Cel ten osiągnąć można między innymi dzięki wprowadzeniu w gospodarstwie rolnym kilku innowacyjnych rozwiązań.
Ważnymi elementami usprawniającymi produkcję ziemniaków i zyskowność handlu ziemniakami są przede wszystkim partnerskie organizacyjne metody współpracy producentów ziemniaka z firmami handlowymi i przetwórczymi w zakresie organizacji optymalnego zaplecza surowcowego, stosowanych cen i marż handlowych za ziemniaki jadalne, organizacji i urządzania stoisk handlowych, kontrola jakości, reklamacje.
Stosowanie skutecznych, innowacyjnych rozwiązań w metodach i technologiach przechowalnictwa zbiorów ziemniaka w celu utrzymania właściwej kondycji bulw, a także przeciwdziałanie uszkodzeniom bulw, redukcji strat przechowalniczych, w tym powodowanych kiełkowaniem oraz rozwojem chorób oraz utrzymanie turgoru bulw, wydaje się być jednym z kluczowych zadań w procesie produkcji.
Poprzez zwiększanie skali produkcji ziemniaka stajemy się bardziej poszukiwanym partnerem rynkowym, a jednocześnie obniżamy koszty jednostkowe działalności. Uzyskanie nadawanego przez PIORIN, statusu gospodarstwa rolnego wolnego od organizmów kwarantannowych, w tym szczególnie od bakteriozy pierścieniowej ziemniaka oraz śluzaka, również podnosi naszą wiarygodność i atrakcyjność wśród producentów. Dostawcy ziemniaka wytwarzający wolny od chorób kwarantannowych surowiec przyczynią się do zniesienia barier w realizacji handlu międzynarodowego polskimi ziemniakami do Unii Europejskiej i krajów trzecich.
Pomocne jest również korzystanie z osiągnięć postępu biologicznego, które pozwala uzyskać najwyższej jakości handlowej plony ziemniaka. Można zastosować dobór odmian do konkretnych warunków środowiskowych, organizacyjnych i rynkowych. Niezwykle istotne jest stosowanie kwalifikowanego materiału sadzeniakowego wysokiej jakości.